Vad är kopplingen mellan Aspirin och tinnitus?

April 27

Sambandet mellan acetylsalicylsyra och tinnitus, eller en ihållande ringande i örat, är klar med höga doser av acetylsalicylsyra, tagna under långa perioder, kraftigt ökar risken att utveckla tinnitus. Dessutom, när en patient har en redan existerande problem med tinnitus och tar höga doser av acetylsalicylsyra, risken att utveckla tinnitus ökar och den tid det tar för tinnitus att utveckla minskar. Förhållandet mellan acetylsalicylsyra och tinnitus kommer från aspirinâ € s ototoxicitet, eller dess förmåga att orsaka skada på nerver eller strukturer i örat. Vanligtvis är det bästa sättet att undvika de skadliga effekterna av aspirin och tinnitus genom att övervaka blodnivåerna av aspirin, hålla doser så låga som möjligt, eller byta till en annan smärtstillande som inte har ototoxiska biverkningar. För de flesta människor, när aspirin har stoppats, kommer tinnitus blekna bort.

Användningen av aspirin och tinnitus blir ett problem när höga doser av acetylsalicylsyra behövs under en lång tidsperiod för att behandla, till exempel, reumatoid artrit eller svår huvudvärk. Låga doser av acetylsalicylsyra som används för att minska risken för hjärtinfarkt och stroke kommer endast mycket sällan orsaka tinnitus, om alls. Ett undantag från detta är när en patient har en redan existerande problem med tinnitus. När detta är fallet, kan patienten vara mer benägna att återvända tinnitus, eller acetylsalicylsyra kan intensifiera nuvarande skick. I denna situation bör patienten diskutera hans historia av tinnitus med sin läkare innan du använder barnet acetylsalicylsyra terapi för att minska risken för hjärtinfarkt eller stroke.

Det sätt på vilket aspirin orsakar tinnitus är inte känt. De ototoxiska effekterna av aspirin antas vara metabolisk eller koncentreras på den under cellulära biokemiska processer snarare än att orsaka strukturell skada på arkitekturen i innerörat. Detta kan vara anledningen, då ASA-behandling stoppas eller avsevärt minskat, cellerna återhämta sig och de tinnitus bleknar.

De bästa sätten att undvika den skadliga effekten av acetylsalicylsyra och tinnitus är att hålla doser av acetylsalicylsyra så låg som möjligt och begränsa den tid tar höga doser av acetylsalicylsyra. Det kan också vara nödvändigt att periodiskt testa nivåerna av aspirin i blodet för att bestämma en säker dos. Patienterna bör också varnas för att stoppa användningen av acetylsalicylsyra vid första tecken på tinnitus. Det bästa alternativet är dock att undvika användning av höga doser av acetylsalicylsyra under lång tid genom att använda någon annan smärtstillande som inte har ototoxiska biverkningar.

  • Ringningar i öronen kan vara ett symptom på en brusten trumhinna.
  • Aspirin intag kan orsaka tinnitus eller ringmärkning av öronen.